Het grote opruimen in je leven en je werk

Bij onze verhuizing vorig jaar heb ik ongelooflijk veel weggegooid en naar de kringloopwinkel gebracht. Ik wilde de ruimte in ons nieuwe huis bewust gebruiken en mooi inrichten en niet ondoordacht volstoppen met spullen uit ons oude huis. Ik heb daarbij gebruik gemaakt van de wijsheden van Marie Kondo.

De Japanse opruimgoeroe Marie Kondo helpt klanten hun rommelige huis (en leven) om te zetten in inspirerende en serene ruimten. Kondo is een begrip. Ze heeft 4 wereldwijde bestsellers geschreven over opruimen. Instagrammers plaatsen onder de hashtags #mariekondo en #konmari trots de voor- en na-foto’s van hun opgeruimde kledingkasten.

Marie Kondo is vrij drastisch als het gaat om opruimen. Het opruimen begint namelijk met weggooien. Je trekt alles uit de kast, je legt het op de grond neer, zodat je goed kunt zien wat je nou eigenlijk hebt. Vervolgens ga je bij ieder kledingstuk, elk boek en ieder voorwerp na: ‘does it spark joy?’ Dit is inmiddels een wereldberoemde uitspraak geworden en vrij vertaald kun je hem gebruiken als: “geeft dit mij een blij / vreugdevol / gelukkig gevoel?” Als het antwoord ja is, mag het blijven. Is het antwoord nee, dan moet het weg.

Wat overblijft zijn spullen die echt praktisch zinvol zijn, die je echt mooi vind, die echt waardevol voor je zijn, kortom waar je gelukkig van wordt.

De vraag ‘does this spark joy?’ wordt in bovenstaande gebruikt voor ruimte en spullen in je huis. Echter, de tijd die je hebt in een dag, in een week, in je leven zou je ook kunnen zien als een ruimte. Bij de activiteiten die je kiest om deze tijd mee te vullen zou je dezelfde vraag kunnen hanteren? ‘Word ik hier gelukkig van?’ Op je werk zou je jezelf kunnen afvragen: Word ik gelukkig van het oppakken van dit project, van deze aanpak, van deze vacature, van deze nieuwe opdracht? Does this spark joy? Pas deze vraag toe met als resultaat dat jouw agenda als een opgeruimde kledingkast is, gevuld met activiteiten die zinvol en vreugdevol voor jou zijn.

Wil je meer weten over self-management of time-management en hoe je bovenstaande in de praktijk kan brengen?